Hästar jag minns

Hejsan!

Jag har ju gjort faktainlägg om hästarna jag har just nu redan men nu tänkte jag lägga in ett inlägg om hästar jag har haft kontakt med olika sätt förut. Så let's go! (Observera att de flesta bilder är riiiktigt gamla!)

Flamma

Flamma var ett litet fux shettissto som jag och min kusin delade på när jag var runt 2 år. Och om jag inte minns helt fel fick vi henne av min pappas moster (Agnes) som i övrigt var min favoritsläktning när hon fortfarande var i livet.

Hon gick i samma stall som de andra hästarna som pappa hade tillsammans med min farfar (Rune), faster (Monica) och pappas farbror (Tore). Hon gick i samma hage som sin avkomma som hette Flaminé (eller något sådant?)

Att rida henne, pyssla med henne och ge henne godis tyckte jag var spännande och riktigt roligt! Då satt jag på ryggen, pappa höll i mig och farfar ledde. Bara några år senare fick Flamma akut fång och hon kunde inte stå upp eller gå så då blev de tvugna att avliva henne. Jag kommer ihåg att jag blev riktigt ledsen när pappa ringde hem och berättade det.

Take a Chance/ Chansan

Var egentligen den andra hästen jag hade kontakt med efter Flamma.

Hon var stor och snäll och har fått flera fina avkommor, bland andra Nike!

Hon flyttade med till tranvik och då var hon riktigt lycklig häst! Hon gick med nordsvensken Hjulius och dom blev riktigt tajta vänner! Varje kväll måsta vi däremot hämta hem henne över natten och jag kommer ihåg att det var ett helvete under vinterhalvåret eftersom hon var så rädd för ficklampor. Hon var den första hästen jag egentligen ledde och höll på med. Hon var väldigt rädd om sitt huvud och fick panik ifall hon satt fast.
Hon flyttade sedan till min faster och jag har inte träffat henne sedan dess.

Hästars Nelly

Var en häst som fanns i stallet när jag var riktigt liten. Hon var Nikes storasyster och en väldigt vacker häst!

Hon blev däremot aldrig något på travbanorna så hon gavs till en tjej som hette Ida för att bli hopphäst eftersom hon var grym på att hoppa! Det märkte vi speciellt en gång när farfar körde henne och han ramlade ur sulkyn och hon sprang hem och hoppade över en häck (tror jag det var?) med sulky och allt! Vad jag har hört har hon varit väldigt duktig på hoppbanorna!
Just nu tror jag att hon är hos Eva Hagelberg.

Nelly och Nike

Hästars Nanna

Nanna var en riktigt speciell häst för mig. Hon är också Nikes syster. Hon var rätt liten i modellen och nätt och riktigt vacker med sin mörka färg. Henne brukade jag leda på och ge mat och gosa med. Hon var lugnt min favorit medan hon bodde här! Hon var så snäll och ville alla väl! Däremot var hon ganska sprättig av sig.

Tyvärr blev hon inget på banorna pga av en skada som alltid gjorde sig påmind när hon började tränas lite hårdare. Vi kollade den på klinik och hos veterinärer men ingen kunde riktigt sätta fingret på vad som var fel. Så vi förde henne till Midgård för att bli inriden där hon också gick i verksamheten ett tag med sedan ville och kunde Tove inte ha kvar henne så vi fick ta tillbaka henne. Jag tror aldrig att Tove har haft så många hästar på rymmen så ofta som under Nannas tid där, hon var expert på att ta sig ut ur hagen! Vi gav sedan till slut bort henne till en tjej som hette Sandra som hon var hos tills hon gav henne på foder till en annan tjej, Jannica och vad jag vet har hon fått ett riktigt bra liv där! :)

Nike och Nanna

Kam Lucretzia/Kammen
Var Alvas häst som också är mamma till hennes föl Celinda.

Hon var här ett tag som sällskap till Nike medan Tindra var på träning.
En riktigt snäll och fin häst!

Alvas bild!

Minclassico

Efter ett tag kom Minclassico hit som sällskap åt Nike och det finns nog ingen häst som vi och Nike har trivts så bra med! Hon var snäll, nyfiken och busig och man kunde stå och klappa på henne, prata med henne och klia henne i pannan och ganashen huur länge som helst! Hon var bara ett ungsto men ändå riktigt stor!
Pappa tränade henne och han tyckte riktigt mycket om henne! Tyvärr hade hon en skada i benet som kändes av när man började träna henne mera. Detta är en tjej jag saknar riktigt mycket och som det var svårt att säga hejdå till. Just nu går hon hos sin ägare med ett litet föl vid sin sida och har det bra :)

 


Minclassico och Nike
Hjulius

Nordsvensken Hjulius hade vi hos oss som sällskap åt Nike ett tag när Minclassico for iväg på betäckning.


Leistur

Ett tag förrförra sommaren? tog jag ut Jalles kompis Leistur på promenader och korta turer ibland eftersom hans ägare går i skola i Sverige. Han var en riktigt fin och sällskaplig häst som alltid ville göra sitt bästa!

En riktigt fin häst jag med en personlighet jag minns med ett leende på läpparna.

Legend

 

Jalles nuvarande lilla lurviga shettiskompis.

Han brukade ofta komma med på turer med mig och Jalle och Manda.

En härlig liten häst med coolare personlighet än många andra!

och snabb är han!

Förut brukade Manda och jag även fara ut och köra med honom och det är inte mycket som slår det! :)

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0