Jarl frá Árbakka

Namn: Jarl frá Árbakka (Jalle)
Ålder: 17 år (född 1995)
Ras: Islandshäst
Mor: Dala-Brúnka frá Kolkuósi
Far: Svaði frá árbakka
Ägare: jag, Carolina Wiklund
Ja, som sagt så köpte min morfar Jalle åt mig för 6-7 år sedan då han inte längre dög i ridskoleverksamheten eftersom han hade ont i sina spattben och trivdes inte med att gå ca 3 ggr om dagen, han hade också exem och var en allmänt grinig häst. Han sparkade och bets när man skulle spänna sadelgjorden och han vägrade stå still när man hoppade upp eller försökte tränsa honom. Vi köpte honom för en ganska billig peng och väldigt snart stod han här i hagen utanför och vi hade också en ledig box eftersom Nikes mamma Chansan flyttade som blev hans.
Nu har Jalle förändrats märkbart. Han tycker det är roligt att jobba och han sparkas inte när man spänner sadelgjorden, han har inte heller ont i sina spattben och han har fått en busig glimt i ögonen.
Jalle och jag har ställt upp i mindre tävlingar och det har gått helt okej och vi brukar gå mycket kurser.
Han är en häst med bra gångarter och han har väldigt fin stam. Embla frá Árbakka (hans farmor) är en väldigt eftertraktad häst på island och hennes avkommor är värda väldigt mycket.
Jalle växte upp på Island. När han var ung skickades han till Sverige till Musö Islandshästar och därifrån köpte Tove honom till Midgård eftersom han skulle passa som lektionshäst och sedan köpte jag honom av henne.
Även om han börjar bli med åren är han en pigg och glad kille som lever livet och han har inte fått nå gråa hår nästan alls så jag tror att han kommer kunna ridas åtminstone några år till!
Jalle har varit med mig i princip så länge kan jag minnas och ett liv utan honom skulle kännas precis tomt och värdelöst. Det finns ingen som betyder så mycket för mig som han och han är min andra halva. Vi förstår varandra fast vi inte kan prata med varandra och det finns ingen annan som har gett mig glädjetårar eller fått mig att skratta så högt av lycka.
Vi tränar mycket trickträning och NH när vi inte busar i skogen, tränar på ridbanan eller myser i stallet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0